Ochrona środowiska
Wycinka drzew i krzewów
Osoby fizyczne, które chcą wyciąć drzewo na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej powinny zgłosić wójtowi zamiar usunięcia drzew/drzewa.
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa/drzew powinno zawierać: imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. Zgłoszenia dokonuje właściciel nieruchomości, jeżeli dana działka stanowi współwłasność formularz zgłoszenia powinni podpisać wszyscy współwłaściciele.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy Iwanowice – Dziennik Podawczy – parter, tel. 12 388 40 03, adres e-mail: sekretariat@iwanowice.pl
Szczegółowe informacje:
Urząd Gminy Iwanowice, Referat Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – I piętro, pokój nr 11, Tel.: 12 388 40 03 wew. 19
Opłaty
Złożenie zgłoszenia wraz z załącznikami jest bezpłatne.
Za wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł.
Za udzielenie pełnomocnictwa należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł.
Termin i sposób załatwienia
1. W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ dokonuje oględzin w terenie w celu ustalenia nazwy gatunku drzewa i obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm i 130 cm od poziomu terenu, a w przypadku, gdy na tej wysokości drzewo posiada kilka pni – obwodu każdego z tych pni.
2. W terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin organ może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej operatora albo w przypadku, o którym mowa w art. 39¹ Kpa – dzień wprowadzenia do systemu teleinformatycznego.
3. Nie wniesienie sprzeciwu w ciągu 14 dni od daty oględzin jest równoznaczne z uzyskaniem zgody na wycinkę drzewa.
4. Organ może, przed upływem terminu 14 dni od dnia przeprowadzenia oględzin, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia uprawnia do usunięcia drzewa przed upływem 14 dni od daty oględzin. Organ wydaje zaświadczenie na wniosek zgłaszającego.
5. W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin w terenie, jego usunięcie może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
6. Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin przeprowadzonych przez organ w związku ze złożonym zgłoszeniem usunięcia drzewa złożony zostanie wniosek o wydanie pozwolenia na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, a budowa będzie miała związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ nałoży na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
7. W przypadku niekompletnego zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa (nieposiadającego danych identyfikujących osobę zgłaszającą, nieruchomość lub bez załącznika graficznego lub mapy) organ w drodze postanowienia nakłada obowiązek jego uzupełnienia z zakreśleniem nieprzekraczalnego terminu 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. W przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia zgodnie z obowiązkiem nałożonym w drodze postanowienia, organ wnosi sprzeciw do zgłoszenia.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1614 z dnia 17.01.2018 r.)
INNE INFORMACJE (UZUPEŁNIAJĄCE)
W przypadku drzew, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, właściciel nieruchomości od 17 czerwca 2017r. obowiązany jest dokonać zgłoszenia do właściwego organu, zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew*.
* Nie dotyczy drzew owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni.
Uwaga! Zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów nie zwalnia z obowiązku uzyskania zezwolenia na czynności zakazane w stosunku do gatunków chronionych w przypadku stwierdzenia, że usunięcie zadrzewienia spowoduje naruszenie tych zakazów (np. umyślne płoszenie, lub niepokojenie w okresie lęgowym, niszczenia, usuwania lub uszkadzania gniazd ptasich). Natomiast nie ma potrzeby występowania o zezwolenie na usunięcie gniazd ptasich, jeżeli drzewa lub krzewy będą usuwane poza sezonem lęgowym (tj. od 16 października do końca lutego) z obiektów budowlanych lub terenów zieleni pod warunkiem, że będzie to wynikać ze względów bezpieczeństwa lub sanitarnych – zgodnie z § 9 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2016 r. poz. 2183).
Zgodnie z art. 56 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody zezwolenie na czynności podlegające zakazom wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska lub Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska na obszarze swojego działania, w przypadku braku rozwiązań alternatywnych, jeżeli nie spowoduje to zagrożenia dla dziko występujących populacji chronionych gatunków zwierząt. Naruszenie zakazów w stosunku do gatunków chronionych stanowi wykroczenie (art. 131 pkt 14 ustawy o ochronie przyrody).
Problematykę drzew i krzewów rosnących przy granicy działki reguluje (art. 143-154) ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm.).
W myśl art. 83f ust. 17 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Art. 88 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody stanowi, że Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wymierza administracyjną karę pieniężną za:
– usunięcie drzewa pomimo sprzeciwu organu, o którym mowa w art. 83f ust. 8, i bez zezwolenia, o którym mowa w art. 83f ust. 16;
– usunięcie drzewa bez dokonania zgłoszenia, o którym mowa w art. 83f ust. 4, lub przed upływem terminu, o którym mowa w art. 83f ust. 8.
Wniosek
Szczegółowe informacje:
Urząd Gminy Iwanowice, Referat Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – I piętro, pokój nr 11, Tel.: 12 388 40 03 wew. 19
Zwierzęta
Zezwolenie na utrzymywanie psów rasy uznawanej za agresywną
Osoby ubiegające się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie hodowli psów rasy uznawanej za agresywną lub utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną na terenie Gminy Iwanowice.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 638) prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na planowane miejsce prowadzenia hodowli lub utrzymywania psa na wniosek osoby zamierzającej prowadzić taką hodowlę lub utrzymywać takiego psa.
Wniosek o wydanie zezwolenia na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną:
Zwierzęta bezdomne
Zgodnie z zapisami w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt zwierzętami bezdomnymi nazywamy zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały.
Jeżeli na terenie Gminy Iwanowice wałęsa się zwierzę, które jest zagubione i nie ma właściciela należy powiadomić o tym fakcie pracowników UG Iwanowice. W momencie, gdy dany mieszkaniec wyraża chęć przygarnięcia takiego zwierzęcia może ubiegać się o dofinansowanie do zabiegu weterynaryjnego (sterylizacji lub kastracji) wykonanego na bezdomnym zwierzęciu.
Szczegółowe informacje:
Urząd Gminy Iwanowice, Referat Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – I piętro, pokój nr 11, Tel.: 12 388 40 03 wew. 19
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy Iwanowice – Dziennik Podawczy – parter, tel. 12 388 40 03, adres e-mail: sekretariat@iwanowice.pl
Nadleśnictwo
Na terenie Gminy Iwanowice w miejscowościach Zalesie i Zagaje znajdują się lasy będące w zarządzie Nadleśnictwa Miechów. Nadleśnictwo Miechów zarządza gruntami Skarbu Państwa o powierzchni 11 605,61 ha (z czego 11 296,59 ha to grunty leśne) w granicach 9 leśnictw – Opacz, Chrusty, Trąby, Tunel, Klonów, Sosnówka, Trzyciąż, Skała, Goszcza.
Kontakt:
Nadleśnictwo Miechów
os. Kolejowe 54a
32-200 Miechów
tel.: 41/ 382-50-00
fax: 41/ 382-50-02
e-mail: miechow@krakow.lasy.gov.pl
Biuro Nadleśnictwa czynne jest
od poniedziałku do piątku
w godzinach 7.00 – 15.00
W sprawach skarg i wniosków Nadleśniczy przyjmuje strony w każdy poniedziałek
w godzinach 12.00 – 16.00.
Więcej informacji na stronie internetowej Nadleśnictwa Miechów: http://www.miechow.krakow.lasy.gov.pl/
Szczegółowe informacje:
Urząd Gminy Iwanowice, Referat Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – I piętro, pokój nr 11, Tel.: 12 388 40 03 wew. 19
Usuwanie azbestu
Dofinansowanie wywozu i utylizacji odpadów zawierających azbest.
Procedura dotyczy osób fizycznych posiadających zdemontowane materiały zawierające azbest na terenie gminy Iwanowice.
O kolejności decyduje kolejność wpływania wniosków.
Wybrana przez gminę uprawniona firma otrzyma wykazy nieruchomości, z których mają zostać odebrane wyroby zawierające azbest w celu skontaktowania się z właścicielami nieruchomości i uzgodnienia terminu wykonania usługi. Zabezpieczone przed pyleniem odpady azbestowe powinny być zmagazynowane w miejscu dogodnego podjazdu środka transportowego odbierającego odpady. Zakończenie prac na każdej nieruchomości udokumentowane będzie kartą przekazania odpadu.
Wniosek
Pobierz wniosek
Szczegółowe informacje:
Urząd Gminy Iwanowice, Referat Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – I piętro, pokój nr 10, Tel.: 12 388 40 03 wew. 24
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy Iwanowice – Dziennik Podawczy – parter, tel. 12 388 40 03, adres e-mail: sekretariat@iwanowice.pl