W ubiegłym tygodniu odbyło się Walne Zebranie założycieli Spółdzielni Socjalnej „Nad Dłubnią”. Przypomnijmy, Spółdzielnię utworzyły dwa podmioty prawne: Gmina Iwanowice wraz z Fundacją Małopolska Izba Samorządowa. W marcu 2018 r. Spółdzielnia otrzymała grant z Agencji Rozwoju Małopolski w kwocie 115 000 zł na utworzenie miejsc pracy w przedsiębiorstwie społecznym. Spółdzielcze umowy o pracę z 5 pracownikami na cały etat zostały zawarte z dniem 1 kwietnia 2018 r., a od 3 kwietnia ubr. pracownicy Spółdzielni rozpoczęli pracę. Pierwszy kwartał 2018 r. był poświęcony na czynności związane z zakupem a następnie przystosowaniem samochodu ciężarowego marki MAN do świadczenia usług asenizacyjnych. Samochód został zakupiony z dotacji z ARMZ S.A. oraz pożyczki z Towarzystwa Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych S.A. Zdecydowana większość usług świadczonych przez Spółdzielnię w pierwszym roku działalności była realizowana na zlecenie Gminy Iwanowice. Główny obszar działalności Spółdzielni to utrzymanie obiektów sportowych oraz wykonywanie drobnych prac budowlanych i remontowych. Spółdzielnia m.in. wybudowała dwie siłownie zewnętrzne w Sieciechowicach i Żerkowicach, dokonała modernizacji budynku świetlicy wiejskiej w Poskwitowie Starym czy też wykonała prace w zakresie usług ogrodniczych na działce przy nowoczesnym zapleczu w Iwanowicach. Sytuacja finansowa Spółdzielni na koniec 2018 r. wyglądała bardzo dobrze. Aktywa wynosiły: 247 277,21 zł, przychody netto to kwota 508 502 zł. Zatrudnionych w Spółdzielni jest obecnie 6 osób a na ich wynagrodzenie przeznaczono w ubiegłym roku ponad 200 000 zł. Rok 2018 zakończył się nadwyżką w kwocie ponad 11 000 zł.
Chciałbym serdecznie podziękować Zarządowi Spółdzielni, a szczególnie Panu Wacławowi Karnia oraz Rafałowi Kowalowi, za wykonaną pracę na rzecz powstania oraz bieżącego funkcjonowania Spółdzielni. Warto podkreślić, że obaj Panowie za pracę w Spółdzielni nie pobierają wynagrodzenia. Swoje obowiązki w Spółdzielni łączą z pracą w Urzędzie Gminy na stanowiskach gospodarczych. Bez ich aktywności, zaangażowania oraz umiejętności menadżerskich tak szybki sukces organizacyjny Spółdzielni byłby niemożliwy. Ten rok zapowiada się także dobrze. Zaplanowane prace gwarantują stabilizację i rozwój.
Co dalej ze Spółdzielnią? Mam nadzieję, że już w przyszłym roku stanie się jedną z podstaw do założenia komunalnej spółki gminnej, która weźmie na siebie ciężar świadczenia różnorodnych usług dla mieszkańców, w tym wodociągowych i kanalizacyjnych. Ale o spółce gminnej napiszę więcej, gdy już zostanie w pełni wypracowana koncepcja jej powstania.
Robert Lisowski
Wójt Gminy Iwanowice