Szanowni Państwo,
W dniu wczorajszym odstąpiłem od umowy na wywóz odpadów komunalnych przez firmę TAMAX z terenu Gminy Iwanowice. Odstąpienie ma charakter natychmiastowy, co oznacza, że z dniem 11 marca 2020 r. firma Tamax nie powinna świadczyć usług w naszej gminie.
Odstąpienie nastąpiło zgodnie z paragrafem 7 ust. 1 pkt 1 umowy FK.272.16.2019 z dnia 30 grudnia 2019 r. „zamawiającemu przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w szczególności, gdy: 1) w razie wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy; odstąpienie od umowy w tym wypadku może nastąpić w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach”.
Istotna zmiana okoliczności to zdarzenia, którego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy.
Planując i organizując system gospodarowania odpadami komunalnymi w roku 2020 Gmina Iwanowice opierała się na złożonych przez firmę TAMAX Raportach z wykonania usługi za miesiące listopad i grudzień 2019 r. W Raportach tych TAMAX wykazał, że np.: ilość odebranych odpadów o kodzie 15 01 02 wyniosła 3,60 Mg (listopad) i 4,10 Mg (grudzień). Następnie – odpady o kodzie 15 01 07 odebrano w listopadzie w ilości 4,90 Mg, w grudniu w ilości 5,10 Mg. Na tych danych Gmina Iwanowice opierała kalkulację wysokości opłat za odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości. W dniu 10 lutego br. wpłynęły do Urzędu Gminy Korekty Raportów z miesięcy listopad i grudzień 2019 r. gdzie drastycznie wzrosła ilość odebranych odpadów o wskazanych powyżej kodach. I tak: odpady o kodzie 15 01 02 wykazano w miesiącu listopadzie w ilości 54,10 Mg, odpady o kodzie 15 01 07 w ilości 40,40 Mg. W grudniu ilości te kształtowały się następująco: odpady o kodzie 15 01 02 – 54,10 Mg, odpady o kodzie 15 01 07 – 40,60 Mg.
Powyższe wskazuje, iż Gmina Iwanowice winna ponownie skalkulować system gospodarowania odpadami komunalnymi i powtórzyć procedurę udzielenia zamówienia publicznego podmiotowi zewnętrznemu. Łącznie w miesiącu listopadzie 2019 r. zebrano 71,48 Mg odpadów, w grudniu 32,30 Mg a już w styczniu 2020 r. 330,27 Mg (to jest ponad 330 ton). Do przetargu Gmina, w oparciu o wskazywany tonaż, przyjęła 1 500,00 Mg odpadów, czyli 125,00 Mg miesięcznie.
Kwota za cały rok zgodnie z umową miała wynosić 1 275 004,80 zł. Obecne opłaty za odbiór odpadów wynoszą w Gminie Iwanowice 17 zł za 1 do 4 osoby i 15 zł za każda następną. Przy odbiorze takiej ilości odpadów jak podał TAMAX w styczniu 2020 r. czyli: 330,27 Mg x 12 miesięcy = 3 963,24 Mg kwota za cały rok wyniosłaby: 3 963,24 Mg x 850 zł/Mg = 3 368 754,00 zł. Aby skalkulować system Gmina musiałaby podnieść opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do wysokości: 35 zł za 1 do 4 osoby i 32 zł za każda następną.
Powyższe okoliczności wskazują jednoznacznie na zaistnienie przesłanek do skorzystania przez Gminę z możliwości odstąpienia od umowy.
Warto zaznaczyć, iż Gmina wielokrotnie sygnalizowała wątpliwości i zastrzeżenia związane z wykonywaniem przez TAMAX przedmiotowej umowy w miesiącu styczniu i lutym 2020 r. Potwierdza to rozległa korespondencja, w której TAMAX był wzywany do wyjaśnień dotyczących ilości odpadów czy do udostępnienia Gminie dostępu do portalu internetowego umożliwiającego kontrolę trasy przejazdu pojazdów. Pomimo wezwań do przedkładania informacji nt. wagi odbieranych odpadów firma TAMAX nie wyraziła zgody na ważenie pojazdów przed i po odbiorze odpadów co uniemożliwiło Gminie weryfikację podawanych danych.
Podsumowując, odstąpienie od umowy ma charakter niezwłoczny. W najbliższym czasie przekażemy Państwu informację na temat zwrotu kubłów, które są własnością firmy TAMAX. Proszę, jeśli to możliwe o niezapełnienie tych kubłów odpadami zmieszanymi. Jeszcze w tym tygodniu będziemy Państwu dostarczać nowe pojemniki, które w części będą własnością Gminy Iwanowice. Szczegółowa informacja na temat odbioru odpadów po rozwiązaniu umowy z firmą TAMAX przedstawiam w osobnym piśmie.
Robert Lisowski
Wójt Gminy Iwanowice