W dniu 11 sierpnia 2022 roku Prezydent RP podpisał ustawę o dodatku węglowym, wspierającym gospodarstwa domowe, w których głównym źródłem ogrzewania jest węgiel lub paliwa węglopochodne.
▶ Dodatek węglowy to 3 000 zł dla gospodarstw domowych, których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe – zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem, zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego.
▶ Dodatek węglowy powiązany jest z gospodarstwem domowym. W przypadku złożenia wniosku przez więcej niż jednego członka gospodarstwa, przyznawany będzie pierwszemu z wnioskodawców.
Ważne!
Aby otrzymać dodatek węglowy na ogrzanie gospodarstwa domowego, nie trzeba być właścicielem budynku, jak również nie jest konieczne zameldowanie w miejscu zamieszania. Dla przyznania dodatku węglowego kluczową informacją jest miejsce zamieszkania. Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego..
▶ Wnioski można składać: w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem platformy ePUAP oraz w formie dokumentu papierowego w godzinach pracy Urzędu Gminy Iwanowice. Wniosek o przyznanie dodatku węglowego można składać do dnia 30.11.2022 r. Wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożone po dniu 30.11.2022r. pozostawia się bez rozpoznania.
▶ Co jest konieczne, by wypełnić wniosek o dodatek węglowy?
Formularz jest prosty. Na początku wpisujemy informację do kogo kierujemy wniosek. Następnie osoba składająca wniosek powinna wpisać swoje dane, w tym imię i nazwisko, PESEL oraz adres zamieszkania. Jeżeli w skład gospodarstwa domowego wchodzą też inne osoby, w kolejnej rubryce wpisujemy ich dane osobowe z numerem PESEL i adresem zamieszkania. Następnie w formularzu zaznaczamy jedno, główne źródło ogrzewania węglowego, np. kocioł na paliwo stałe, koza czy piec kaflowy.
(Pamiętajmy – wskazane przez nas źródło ogrzewania powinno być wcześniej wpisane do lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Będzie to weryfikowane przez gminę na etapie rozpatrywania wniosku). Na koniec podpisujemy oświadczenie o tym, że podane w formularzu dane są prawdziwe.
▶ Informacja o przyznaniu dodatku węglowego będzie przekazywana na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej. W przypadku nie podania adresu poczty elektronicznej informację o przyznaniu można odebrać osobiście w Urzędzie.
Więcej szczegółów znajdą Państwo bezpośrednio w zapisach ustawy o dodatku węglowym: 👇
https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2022/1692