W dniach 16-17 lipca odbyły się spotkania z mieszkańcami, którzy zgłosili swój udział w projekcie dotyczącym montażu instalacji OZE w swoich gospodarstwach domowych. Prosimy wszystkich zaineresowanych o zapoznanie się z prezentacją z tego spotkania, która dostępna jest w załączeniu.
Uwaga! W związku z różnymi interpretacjami dotyczącymi wyliczenia kwoty VAT od otrzymanej dotacji, w przekazanych umowach organizacyjno-finansowych wpisaliśmy kwotę VAT od dofinansowania liczoną od kwoty brutto. W dniu 17 lipca na spotkaniu grupy roboczej skarbników gmin uczestniczących w projekcie ustalono, że stawka VAT będzie liczona od kwoty netto otrzymanej dotacji. Oznacza to, że kwoty wkładu własnego będą mniejsze od tych, które zostały zawarte w przekazanych umowach.
Przykładowe, właściwe kwoty wyliczenia wkładu własnego zawarte są w załączonej prezentacji.
W związku z powyższymi zmianami oraz korektą umowy, do której wprowadzimy zapisy dotyczące mocy instalacji oraz informację o liczbie kolektorów słonecznych w przypadku solarów, każda z osób deklarująca udział w projekcie otrzyma do podpisania nową umowę organizacyjno-finansową.
Poniżej przedstawiamy terminarz działań związany z podpisywaniem umów i listą rezerwową do projektu. Uwaga! Osoby które nie zastosują się do tych terminów zostaną wykreślone z udziału w projekcie.
– do dnia 23 lipca br. prosimy o potwierdzenie udziału w projekcie poprzez przekazanie nam informacji mailowej na adres: elach@iwanowice.pl lub sekretariat@iwanowice.pl lub osobisty kontakt z osobą koordynującą projekt – Urząd Gminy I piętro pok. 9 (p. Paulina Dratwa lub p. Ewelina Łach). Po otrzymaniu tej informacji od Państwa prześlemy mailem poprawioną umowę organizacyjno-finansową lub przekażemy wydrukowane egzemplarze w przypadku osobistego kontaktu.
– do 3 sierpnia br. należy dostarczyć podpisaną w trzech egzemplarzach umowę organizacyjno-finansową. Jest to termin nieprzekraczalny. Osoby, które nie dostarczą umów w tym terminie zostaną wykreślone z projektu.
– od 6 sierpnia br. rozpoczniemy ewentualny nabór na listę rezerwową do projektu.
Osoby które nie otrzymały pisemnej informacji z audytu przeprowadzonego przez firmę Voltika prosimy o kontakt mailowy. Będziemy wysyłać te dokumenty drogą mailową.
Zapraszamy do systematycznego przeglądania tej strony. Na bieżąco będziemy zamieszczać informacje dotyczące projektu w formie pytań i odpowiedzi.
Poniżej lista pierwszych pytań i odpowiedzi:
18 lipca 2017 r.
Pytanie 1
Kto składa oświadczenie o pomocy de minimis? Z umowy wynika, że każda z osób, która chce założyć panele fotowoltaiczne (paragraf 2 pkt 3).
Odpowiedź:
W przypadku, kiedy w gospodarstwie domowym jest prowadzona działalność gospodarcza lub rolnicza, ale zużycie energii na potrzeby działalności nie przekracza 20% całego zużycia energii gospodarstwa – pomoc de minimis nie występuje. Ze względu na zapisy umowy (paragraf 2 pkt 3) każda z osób która wnioskuje o dofinansowanie do paneli fotowoltaicznych zobligowana jest do złożenia oswiadczenia o pomocy de minimis. Wzór oświadczenia do wypełnienia znajduje się w załączniku.
————————————————————————-
Pytanie 2
Co należy zrobić, aby zwiększyć moc swojej instalacji?
Odpowiedź:
Umowy organizacyjno-finansowe podpisujemy z mieszkańcami wg. pierwotnych doborów wynikających z audytu. W przypadku chęci zwiększenia mocy przez mieszkańca konieczne będzie wykonanie inspekcji technicznej (audytu) w celu zweryfikowania oraz dobrania mocy instalacji (chęć zwiększenia mocy przez mieszkańca nie zawsze idzie w parze z faktycznym zapotrzebowaniem na energię przez gospodarstwo domowe oraz dostępną powierzchnię przeznaczoną pod instalację). W przypadku takich mieszkańców – po przesłanych zestawieniach ze wszystkich Gmin będziemy mogli (po przeliczeniu sumarycznej mocy całego Projektu) zwiększać moce instalacji – w pierwszej kolejności wolne moce będą rozdysponowane dla mieszkańców danej Gminy. Podsumowując, mieszkaniec chcący zwiekszyć moc zostanie przeniesiony na listę rezerwową.
————————————————————————–
Pytanie 3
Co w sytuacji, gdy mieszkaniec chce zmienić miejsce instalacji np. z dachu budynku na ogród, oczywiście zwiększając wkład własny podatku VAT z 8 do 23%?
Odpowiedź:
Nie jest możliwa automatyczna zmiana miejsca, gdzie będzie zainstalowana dana instalacja OZE. Umowy organizacyjno – finansowe muszą być podpisane wg. pierwotnych doborów i lokalizacji. Jedynym odstępstwem jest sytuacja, w której mieszkaniec deklarował wybudowanie instalacji na gruncie, a teraz chce instalacje na dachu budynku gospodarczego – lub odwrotnie (VAT ten sam). Tu z kolei pojawia się pytanie czy nowa lokalizacja spełni techniczne możliwości montażu instalacji – w takim przypadku również konieczne jest wykonanie inspekcji technicznej. Podsumowując, mieszkaniec chcący zmienić miejsce instalacji zostanie przeniesiony na listę rezerwową i musi przejść proces audytu po raz kolejny.